Digital postkasse

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Stat og kommune går over til å sende brev og annen informasjon til innbyggerne på nett. Det gir en enklere hverdag for deg som innbygger, blant annet fordi du får raskere svar fra kommunen og andre offentlige myndigheter.

    Når det offentlige sender viktig post til deg, får du varsel på SMS eller e-post om hvor du skal logge inn for å lese brevet. Personlig innlogging gjør systemet trygt å bruke, og det er bare du som har tilgang til dine brev.

    Du vil også kunne få servicemeldinger og informasjon som for eksempel påminnelse om legeavtaler, varsel om stenging av vann eller beskjed om når det blir snømåking i gata der du bor slik at du får anledning til å flytte bilen din.

    Du er også med på å spare miljøet og redusere offentlige utgifter.

    Hvis du fortsatt vil ha brev på papir, må du reservere deg mot kommunikasjon på nett. Se nedenfor.

    Kriterier/vilkår

    Du må kunne motta SMS og/eller e-post.

    Lover

    Se
    forvaltningsloven § 15a og § 16
    eForvaltningsforskriften § 8 og § 9

  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Tidligere måtte offentlige virksomheter innhente samtykke til elektronisk kommunikasjon. Nå er  kravet til samtykke fjernet. Derfor må innbyggere som ikke ønsker å kommunisere digitalt, aktivt reservere seg mot dette.

    Hvis du ikke reserverer deg, gir du altså automatisk samtykke.

    Etter § 9 i eForvaltningsforskriften kan du reservere deg mot å få disse meldingene elektronisk fra forvaltningen:

    • enkeltvedtak
    • forhåndsvarsel etter forvaltningsloven § 16
    • andre meldinger som har betydning for din rettsstilling eller for behandlingen av saken
    • meldinger som det av andre grunner er spesielt viktig å sikre at du får

    Kontroller at opplysningene dine er riktige (bruk lenka over: Oppdater kontaktinformasjonen din).

  • Saksbehandling
  • Kontaktinformasjon
  • Andre opplysninger

    Tjenesten oppdatert: 27.02.2018 15:46

Kontakt oss

Rådhuset -  Servicetorget, Kirkeveien 85
Tlf.: 63 88 61 00
(mandag-fredag, kl 8-15.30)

Vil du hjelpe oss med å lage bedre nettsider?

I 2020 blir nettstedene til Fet, Sørum og Skedsmo kommune slått sammen til ett nytt nettsted.

Vi trenger hjelp til å organisere innholdet på nye Lillestrøm.kommune.no, slik at du finner det du trenger i den nye kommunen.

Oppgavene tar omtrent 10 min.

Takk for at du bidrar!

Gå til undersøkelsen

Lukk