Kvalifiseringsprogram

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Kvalifiseringsprogrammet er et tilbud fra Nav for deg som ønsker å komme i arbeid, men trenger ekstra oppfølging for å klare det. Programmet utformes i samarbeid med deg. Det skal bestå av arbeidsrettede tiltak, men kan også inneholde andre tiltak. Det kan settes av tid til medisinsk behandling, opptrening og egenaktivitet innenfor programtiden. Programmet skal være helårlig og på full tid. Mens du deltar i programmet, mottar du kvalifiseringsstønad. 

    For mer informasjon kontakt NAV på telefon 55 55 33 33.

    Målgruppe

    Personer som trenger tett og koordinert oppfølging over tid for å komme ut i arbeid

    Kriterier/vilkår

    Du er mellom 18 og 67 år, har vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne og har ingen eller svært begrensede ytelser fra NAV.

    Samarbeidspartnere

    På Nav-kontoret jobber de ansatte sammen for å finne fram til helhetlige og individuelt tilrettelagte løsninger. Deltakerne skal ha tett og koordinert bistand. De ansatte samarbeider derfor med næringsliv, helsevesen, frivillige organisasjoner, osv. Samarbeidspartnerne vil avhenge av innholdet i programmet.

    Pris for tjenesten


    Brosjyrer, dokumenter,
    kart og lignende

    Lover

    Kvalifiseringsprogrammet er en lovpålagt oppgave som kommuner tilbyr de som fyller vilkårene i loven. Se sosialtjenesteloven §§ 29-40.

  • Lover og forskrifter
  • Skjema
  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Nav-kontoret skal sikre at saken din er så godt opplyst som mulig før det treffes en avgjørelse. Det skal foretas en konkret individuell vurdering av hvilke opplysninger som er nødvendige for å behandle saken og hvordan disse skal dokumenteres. Opplysningene skal så langt mulig innhentes i samarbeid med deg. Søknaden skal vurderes individuelt, og både innvilgelse og avslag skal begrunnes i et vedtak. Kvalifiseringsprogrammet skal starte senest seks måneder etter at du har levert søknaden. Før start skal du ha gjennomgått en obligatorisk arbeidsevnevurdering.

    Saksbehandlingstid

    Nav skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til Nav innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Nav-kontoret skal bistå dem som trenger hjelp til å få utformet klage. Opprettholder Nav sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

  • Kontaktinformasjon
  • Andre opplysninger

    Tjenesten oppdatert: 02.01.2019 15:45

Kontakt oss

Rådhuset -  Servicetorget, Kirkeveien 85
Tlf.: 63 88 61 00
(mandag-fredag, kl 8-15.30)

Vil du hjelpe oss med å lage bedre nettsider?

I 2020 blir nettstedene til Fet, Sørum og Skedsmo kommune slått sammen til ett nytt nettsted.

Vi trenger hjelp til å organisere innholdet på nye Lillestrøm.kommune.no, slik at du finner det du trenger i den nye kommunen.

Oppgavene tar omtrent 10 min.

Takk for at du bidrar!

Gå til undersøkelsen

Lukk